Julaftons innebörd ~ God Jul!

Idag är det dagen som många människor runt om i världen ser fram emot. Men samtidigt är det en väldigt stor andel som är rädda för julen, de ser inte fram emot julen för att det är en högtid som inte är som de önskar. Det finns så många människor runt om i världen som knappt har mat på bordet, som inte har någonstans att bo, som har förlorat sin familj osv. Listan är lång på allt hemskt som händer. I Sverige är det många barn som är rädda för julafton på grund av att deras föräldrar inte kan uppföra sig, att de dricker eller inte är sams. Många människor behöver ta svåra beslut kring juletider hur de ska göra med julklappar mm eftersom ekonimin kan vara svag. Många barn ljuger om vad de fått för julklappar för de inte vill vara sämre än någon annan och för att de skäms om de inte fått va de önskat sig. Att jul ska vara något positivt lär vi oss som små på många olika sätt, men det är inte så underbart som på film. Jag kan endast utgå från mig själv då jag på senare tid insett vad jul faktiskt betyder för mig. Jul är en tid jag får extra möjlighet att spendera tid med min släkt och mina nära och kära, det är en tid vi äter god mat och visar uppskattning till varandra. Julklappar har ofta varit mest något symboliskt och egentligen inget som är hela världen om man inte får de man önskat sig. En självklarhet för mig är det iallafall att uppskatta de jag tycker om och inte ha så höga krav. Efter detta år som gått har jag insett att man ska ta vara på det man har för helt plötsligt kan livet ändras. Man ska inte ha så höga krav på människorna runt om en, man ska vara glad att man har dem och uppskatta dem. 

Det jag vill säga med detta är att man ska uppskatta och ta vara på det man har för helt plötsligt kan det försvinna. Med detta hoppas jag att alla kan få ha en God Jul med människor de bryr sig om! 

God Jul ~ Anna 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: